הכנה למבחני מיון לעבודה

הגשתם מועמדות למשרה המושלמת וקיבלתם זימון למבחני מיון? הגיע הזמן שתדעו אחת ולתמיד איך גוברים על יתר המועמדים ומשיגים תוצאה מצוינת במבחני המיון לעבודה. כאן נספר לכם את כל מה שחייבים לדעת על מדיניות המיונים במקומות עבודה מסוימים, על המבחנים שאתם צפויים לעבור וכיצד עוברים אותם בהצלחה מקסימלית ומתברגים למשרה החלומית.

מבחני מיון לעבודה

ארגונים רבים וביניהם כל קשת השירותים המדיניים והציבוריים (שב"ס, משהב"ט, המשטרה, נציבות שירות המדינה ועוד) וכן גופים פרטיים שונים (כמו הבנקים, התעשיה הצבאית, ולעתים גם תאגידים גדולים), מעוניינים לאתר מועמדים דרך מיומנויות וכישורים שונים, אותם קשה לאתר דרך שיחת ראיון העבודה הפרונטלית. לשם כך, רובם הגדול דורשים מהמועמדים לעבור גם מבחני מיון לעבודה שבודקים מרכיבים פסיכולוגיים וקוגניטיביים שונים, על פני יום שלם המכיל סדרה של כ-20 מבחנים.

למרות שמבחנים אלה מבוססים באופן מכוון על תרגילים ושאלות הבודקים את הלך המחשבה, ההיגיון, דרכי הפתרון והמיומנויות תחת לחץ וברמת קושי מדורגת – אפשר לצלוח אותם ולהתקבל למשרה הנחשקת.

הכלי הטוב ביותר לכך הוא ערכת מיון שאפשר לרכוש ולתרגל עצמאית בבית ובכך להיערך כראוי למבחן, להבין מה צפוי במהלכו ולהגיע ליום המיונים עם יתרון ברור המשלב בין ידע וצבירת מיומנות מול המבחן לבין תחושת ביטחון גבוהה יותר בפעולותיכם.

חשוב לציין שמבחני המיון, על אף שאינם משקפים ב-100% את כישוריו של אדם למשרה ספציפית, מנבאים בקירוב הגדול ביותר את היכולות והכישורים הנדרשים למשרה ומאפשרים למנהלים והמגייסים לאתר ולנפות את המועמדים המוצלחים ביותר בתהליך המיושם דרך גוף הערכה אובייקטיבי ונטול פניות.

ערכות ההכנה הקיימות בשוק מוכחות גם הן כבעלות כושר חיזוי טוב ביחס למהות המבחן והדברים שיישאלו בו. ערכות אלה נאספו לכדי חוברות תרגול אפקטיביות עם השנים, תוך שהן מדייקות מאוד בסוג ואופן הבחינה ומאפשרות תרגול מוקדם של שאלות שצפויות להופיע במבחנים, בכפוף לרכישת טכניקת המענה לכל סוגי השאלות.

 

קבלה לעבודה לאחר מבחני מיון לעבודה

אילו מבחני מיון קיימים?

מבחני המיון לעבודה מכילים לרוב סדרת מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות והתנהגות, דינמיקה קבוצתית, אמינות ועוד. לעתים כל מבחן יהווה שלב מסנן בפני עצמו, תלוי בבחירותיו הפנימיות של כל ארגון.

מבחנים פסיכוטכניים

הפסיכוטכני הוא מבחן חשיבה מהותי בתהליכי המיון לעבודה. הוא מזכיר במבנה שלו את הבחינה הפסיכומטרית ומכיל שאלות צורניות, כמותיות, מילוליות ועוד. בדרך כלל משך הבחינה עומד על 3 שעות וקיים משקל רב לתרגול מקדים של השאלות, כדי לשפר את סיכויי ההצלחה.

מבחני דינמיקה קבוצתית

דינמיקה קבוצתית מתפקדת ככלי חברתי המשקף יכולת ביטוי עצמית במסגרת עבודה צוותית. המועמדים יתבקשו למספר משימות זוגיות ו/או קבוצתיות בהן נכללים מצבים מורכבים כמו דילמות או סוגיות מעולמות הניהול. במהלך התרגילים, נוכחים בוחנים ומנחים, שתפקידם לנתח את התנהלותם והתנהגותם של המשתתפים.

מבחני אישיות

אלה הם מבחנים שלא ניתן להבין או להסיק את מטרתם המדויקת, משום שהם בודקים מאפיינים סמויים בהתאם למטרותיו של כל ארגון. הדרך הטובה ביותר להתכונן למבחנים אלה היא באמצעות ערכת הכנה שיכולה לצייד אתכם בטיפים לאור מה שכבר ידוע על בסיס ניסיון מצטבר של מועמדים לעבודות שונות שנדרשו למבחנים אלה.

מבחני אמינות

כל ארגון מעוניין לזהות מבעוד מועד "מוקשים" שיגבילו את זרימת העבודה או את הפונקציונליות של המועמד ולכן מבחנים אלה בודקים, באופן סמוי למדי, רמת מוטיבציה, נאמנות נמוכה, בעיות ביחסים הבינאישיים ואף שימוש בחומרים אסורים. גם כאן יהיה קשה להבין במדויק את מטרת השאלות וחלקן כרוכות במגבלת זמן משמעותית ובהתראות אמצע שמיועדות להוספת לחץ מכוון על הנבדק.

מבחני דפ"ר למשטרה

הדפ"ר למשטרת ישראל מכיל שאלות מילוליות, צורניות וחשבונאיות במתווה של שאלות אמריקאיות ואורכו עד 4 שעות לכל היותר. מבחן זה מכיל גם כמה סדרות ייעודיות כמו מבחן לבדיקת אוצר מילים, רמת כתיב והבנת הנקרא וכן מבחן התאמה המורכב משאלון 300 (מבחן אישיות) והשלמת היגדים אישיים.

מבחן תיל

תיל הוא מבחן אמריקאי המבוצע על מחשב ומתאים גם למועמדים שמעוניינים להשתלב באקדמיה ולא רק למקומות עבודה. זהו מבחן פסיכוטכני בשם ITEM, בו צפויים המועמדים להיפגש עם שאלות אנלוגיה מילולית ואוצר מילים, השלמת סדרות חשבונאיות, מתמטיקה פשוטה, השלמת צורות, שאלות היגיון, הבנה טכנית ועוד.

מכוני המיון

מרבית הגופים שעורכים מבחני מיון למתמודדים, בוחרים באחד משלושה מכוני מיון מרכזיים ומוכרים:

אדם מילא

אדם מילא הוא מכון וותיק ומוכר, שמציב בפני המועמדים יום מיונים ארוך ומאתגר (5-9 שעות לרוב) הכולל שורה של מבחנים, בראשם הבחינות הפסיכוטכניות ולפי רצון החברה והעדפותיה.

המבחנים הפסיכוטכניים (1-3 שעות מתוך יום המיון המלא, תלוי במשרה) מבוצעים על מחשב וכוללים הגבלה בזמנים, לעתים גם שאלות בנושאים טכניים ובידיעת השפה האנגלית. אדם מילא מקיימים גם בחינות חזותיות כמו ציורים ותמונות בחלק האישיותי. לרוב ייפגשו המועמדים גם עם פסיכולוג המבצע ראיון אישי ובחינות קבוצתיות מאתגרות (מרכזי הערכה) המכילות סימולציות ולעתים גם "חדר בריחה" שבו הקבוצה נדרשת להיחלץ ממקום סגור בפרק זמן שנקבע לכך מראש.  

קינן שפי

מכון קינן שפי פועל מאז שנת 1982 ומתמחה בהשמת עובדים. יום המיונים המרוכז לרוב מתקיים בין השעות 08:00-17:00 ובמסגרתו יחולו מבחני אינטליגנציה, ראיון אישי, מבחני אישיות ודינמיקה קבוצתית. התוצאות מכל מבחן ישוקללו לכדי ציון התאמה שצריך לעמוד בו בכדי לעבור בהצלחה. סניפי המכון ממוקמים בערים המרכזיות בישראל: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע.

בהתאם לצרכי הארגון, ייתכנו בקינן שפי גם מבחני חשיבה והיגיון, מיומנויות מתמטיות, תפיסה מרחבית, מבחני היקש וסימולציות אישיות. אם קבע הארגון תהליך מיון בשלבים, החלק השני של המיונים יכלול את הריאיון האישי.

פילת

יום המיונים של מכון פילת אורך 7-9 שעות, כך שיש להתכונן ליום מיונים מלא אם זומנתם לכאן, למעט אם נאמר לכם אחרת. מכון פילת בודק את האישיות, המיומנויות הצוותיות והיכולות הקוגניטיביות דרך מספר מבחנים פסיכוטכניים ממוחשבים, בהם הציון מחושב לפי כמות התשובות הנכונות וללא הפחתת ציון על תשובות שגויות. לכן גם אם התשובה לא ידועה לכם, שווה לנחש.

נוסף לכך, ייפגשו המועמדים עם מבחן אמינות מקיף ושאלוני אישיות, דרישה למיומנויות ביטוי בכתב או הבנה גרפית/ צורנית, סימולציות וראיון אישי. במכון פילת נערך גם סוג של מבחן למנהלים המכונה "תרגיל דואר", במסגרתו תתקיים סימולציה של יום עבודה בו יש לתעדף הודעות דוא"ל לצד התמודדות עם סוגיות הנוגעות לעובדי הארגון אותם יגלמו צוות הבודקים במכון.

הכנה למבחני מיון לעבודה: כך תתקבלו לתפקיד החלומות שלכם!

כפי שקראתם, הדרך למשרה הנחשקת עוברת כמעט תמיד במסלול הנמשך על פני כמה שעות ולכן שווה להשקיע לקראתן כמה שניתן. על פניו, אפשר בהחלט לגשת למיונים לעבודה גם ללא כל הכנה, אך תרגול פרקטי והיכרות עם הלך המחשבה של הבודקים וסוג השאלות שתיפגשו עמם צפויים להעניק לכם וודאות מוגברת לגבי מה שצפוי ולאפשר לכם להתמודד בהצלחה יתרה עם כל סוגי המבחנים.

ולכן, ממש לא מומלץ לוותר על ערכת הכנה מקיפה, המצוידת בחוברות תרגול שמשקפות את הבחינות האמיתיות במכון המיון, ובעשרות טיפים יעילים לצליחת כל אחד מהחלקים. את ערכת ההכנה תוכלו לרכוש עצמאית לפי בחירתכם ולתרגל אותה בזמן שלכם, בפרטיות וללא הפרעות בכל מקום נוח.

זומנתם למיונים למשרה מסוימת?

אל תיגשו לתהליך ללא וודאות גבוהה של כל הפרטים והאלמנטים בהם תיתקלו במהלך המיונים. זכרו: רק כמה שעות לכל היותר מפרידות ביניכם לבין משרת החלומות, שתגשים עבורכם את החזון המקצועי והכלכלי שאתם מייחלים לו. השקעה בהכנה טובה צפויה לשפר משמעותית את הסיכויים שלכם לגבור על מועמדים אחרים ולהסתמן כמתאימים ביותר למשרה בסופו של דבר.

להתקבל לעבודה חדשה

שאלות נפוצות

מבחני מיון נערכים לרוב בארגונים גדולים ובמשרות רבות מהמגזר הציבורי, לטובת הערכת המיומנויות, הכישורים, המוטיבציה, האישיות והיכולות של המועמדים ואיתור הטובים מביניהם לתפקיד. המיונים מורכבים מסדרת בחינות שחייבים להכיר מראש ואפשר לקרוא עליהן בעמוד זה.

כמובן. ערכות ההכנה מספקות למועמדים את כל מה שדרוש להם כדי להשיג יתרונות על פני יתר המועמדים למשרה: תרגול כל חלקי הבחינה הצפויים, היכרות עם תהליכי הבדיקות ומתן הציונים לנבדקים ומתן וודאות גבוהה לגבי הסיכויים לעבור את המיונים בהצלחה, לצד ביטחון מוגבר המפחית מהמתח והחרדה שעלולים לפגוע בתהליך.

כל זרועות משרד הביטחון לרבות המשטרה, השב"ס וגופי הביון, לצד התעשיה הצבאית וארגונים כמו רפא"ל, ארגונים מעולמות החינוך וההדרכה, בנקים ותאגידים גדולים דורשים לרוב להתמיין למשרות השונות דרך בחינות אלה.

לקבלת מידע נוסף

השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם
נגישות