למידה היברידית: מציאות הלימודים החדשה של חיינו

ההיסטוריה עוד תשפוט ממרום השנים את השפעות נגיף הקורונה COVID-19 על העולם בכל תחומי החיים, ובפרט על תחום החינוך וכל מה שנוגע לתלמידים והסטודנטים שבינינו אשר חווים בימים אלו אתגרים לימודיים וחברתיים לא פשוטים בהתאם למגבלות השונים שהביאה עימה המגפה.

המציאות החדשה שנולדה לתוך חיינו בשנת 2020 יצרה מונחים ודרכי התמודדות ייחודים בניסיון להתמודד עם סכנת ההידבקות בנגיף כאשר אחד הבולטים שבדבר בכל הנוגע לחינוך הוא נושא הלמידה ההיברידית. למידה היברידית היא סוג של פתרון שמצאו מוסדות לימוד שונים, בארץ ובעולם, לטובת יצירת שגרת למידה בימות הקורונה תוך מתן מענה לצרכים חינוכיים וחברתיים, לצד כמובן הצרכים הבריאותיים ושמירה על ההנחיות ככל הניתן.

למידה היברידית – למי זה טוב?

המונח היברידי מתאר למעשה שימוש במספר כלים במטרה לספק תוצר אחד וכך הלמידה ההיברידית משלבת בין "למידה מרחוק" ללמידה פרונטלית תוך שימוש בכלים טכנולוגיים, מיומנויות לימודיות ומתודות שונות, להקניית ידע, לתרגול, לחשיפה ולבחינה וכימות. שיטת למידה זו אינה נחלתה של מערכת החינוך ובתי הספר בלבד ומתפתחת לכדי מתן מענה למוסדות האקדמיה, לגיל הרך, כמו גם לארגונים פרטיים אשר עוסקים בהעברת קורסים, סדנאות והקניית ידע בשלל תחומים. גם ארגוני הייטק וארגונים עסקיים עושים שימוש בלמידה ההיברידית להעברת מסרים, הכשרות והדרכות לעובדים תוך ניצול הטכנולוגיות החדשניות ושמירה על ריחוק חברתי כנדרש.

למידה היברידית מציעה מספר גדול ומגוון של כלים, כאשר כל מוסד וארגון לוקח ממנו את החלקים המתאימים לצרכיו, ואין כל הכרח לעשות שימוש בכל הכלים בכדי למצות את מודל הלמידה המשולבת. כך למשל מוסדות לימוד פרטיים אשר משווקים ומספקים קורסים והכשרות מקצועיות נדרשים לנהל את הלמידה ההיברידית תוך בניית מודל כלכלי מתאים, המביא בחשבון את כלל השינויים והצרכים בשיטה זו.

למידה ב-Zoom בשילוב למידה בכיתה!

בלמידה היברידית אשר מתמקדת בעיקרה בלמידה מרחוק, אין צורך באחזקת מבני לימוד, כיתות לימוד וציוד על בסיס קבוע. השכרה נקודתית של אולם הרצאות למספר שעות קצובות או שימוש מעת לעת בכיתות לימוד להשכרה שמגיעות מאובזרות ומגלמות במחירן את כלל העלויות הנלוות, עשויות לספק גם את המענה הכלכלי ולסייע בבניית מודל רווחי תומך.

בשל השינויים התכופים בהנחיות והמעברים ממצבי סגר להקלות, יש ליצור תכנית לימודית גמישה ונתונה לשינויים, גם באופן מידי, ותוך התאמה טכנולוגית לכל צורך והנחיה. בעניין זה, חשוב לזכור כי למידה היברידית אינה בהכרח רק למידה בזום, וישנם כיום מגוון כלים מתקדמים, יעילים ונוחים לתפעול, המאפשרים לייצר סביבת לימודים טכנולוגית ידידותית למשתמש ומגוונת בכלים ואמצעי תקשורת, בין היתר ניתן למצוא גם את תוכנת ה-TEAM מבית ענקית התוכנה מייקרוסופט, אשר מספקת פתרון דומה, תוך מתן דגש והתאמה לארגונים ולעסקים. כדאי לבחור בכלי אשר מלבד התחברות וריבוי משתתפים בשיעור תאפשר גם תקשורת אינטראקטיבית (דוגמת שילוב עמוד צ'ט לשאלות והערות), אפשרות צילום/הקלטת מסך, הגנה ואבטחת מידע, שליטה בכניסת המשתתפים וכלים מסייעים נוספים.

ככלל, הלמידה ההיברידית תשלב לרוב הקניית ידע באמצעות מורה/מרצה לכתה דיגיטלית, שיעורים מצולמים ללמידה עצמית, תרגולים ממוחשבים, תרגולים מעשיים פרונטליים בהתאמה לאופי ולתחום הלימודים (מעבדות, תוכנות דיגיטליות, בתי מלאכה ועוד), למידה ותרגולים בקבוצות קטנות בליווי מורה ומנחה בכתה, למידה עצמאית ומטלות חקר, בחינות והסמכות. שיהיה לכולנו בהצלחה!

לקבלת מידע נוסף

השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אלייך בהקדם
נגישות